Geen Stress

Opleiding en Cursus

De nieuwste Google Ads-functies en hoe alles eruit kan halen.

2 min gelezen

Word gratis vermeld op Google Shopping

Google Shopping is nog steeds voornamelijk een betaald PPC-kanaal, maar je kunt ook genieten van het gratis verkeer. Waarom is er een gratis optie? Na de introductie van het winkelkanaal heeft Google de meeste andere prijsvergelijkingswebsites uit zijn zoekmachine marketing plek verdreven. De stap was zo agressief dat de Europese Commissie in 2017 een boete van € 2,42 miljard aan Google oplegde wegens het overtreden van de EU-antitrustregels door “een illegaal voordeel te geven aan een ander Google-product, zijn prijsvergelijkingsdienst.” Hoewel het nog steeds in beroep gaat, heeft Google-wijzigingen aangebracht om ervoor te zorgen dat andere opties aanwezig zijn op zijn services en zoekmachine marketing resultaten pagina dan die van hemzelf.

Krijg vertoningen via display- en YouTube-advertenties, maar betaal alleen voor verkopen.

Video- en display-indelingen zijn niet het type advertentie waar je aan denkt als het gaat om online acquisitie. Ze zijn populairder vanwege merkbekendheid en beïnvloeden doelen.

Maar nu wil Google je van het andere overtuigen. Waarom? Google heeft zoveel gegevens over de profielen van gebruikers en hun bedoelingen dat ze kunnen voorspellen wat ze zullen kopen. Google kent de gebruikers heel goed: van de zoekopdrachten, van de media die ze consumeren, en zijn eerdere aankopen dankzij ontvangstbewijzen in Gmail.

Dankzij deze schat aan datapunten identificeert het algoritme welke nieuwe videogameconsole de gebruiker wil. En het toont hem alleen de relevante advertenties als hij klaar is om te kopen. De kans is groter dat de advertentie een conversie genereert en Google behaalt een hogere opbrengst per pagina door alleen conversie-advertenties weer te geven aan gebruikers: win/ win.

Je kunt nu op prestaties gebaseerde targeting uitvoeren voor YouTube-advertenties en in het Display Netwerk. Dit betekent meestal een lager bereik dan een CPM- of Trueview-campagne, maar je zult zoekmachine marketing conversies genereren terwijl je jouw budget onder controle houdt. Maar vergeet niet dat dit een zwarte doos is. Het algoritme zal beslissen om de advertentie al dan niet weer te geven op basis van hoeveel geld het voor Google zal genereren. Als de producten een publiek vinden, is dit een positieve cyclus en krijg je veel volume.