Opleiding en Cursus

Tips om optimaal outbound te kunnen bellen

Outbound bellen is ideaal voor elke grote of middelgrote onderneming waar een team van telefoonhelden aan het werk is. Outbound bellen houdt in dat je als organisatie uitgaande telefoongesprekken hebt met bijvoorbeeld klanten en zakenpartners. Nu weten de meeste mensen wel hoe ze een telefoongesprek moeten voeren, ook al maken we tegenwoordig meer gebruik van getypte berichten, maar voor een organisatie is dit soms toch nog spannend. Hoe zorg je ervoor dat je op een professionele manier outbound belt? DBF heeft hiervoor enkele outbound bellen tips.

1. Weet van tevoren waarom je belt

Er zijn twee redenen waarom je als bedrijf naar outbound belt. Of je probeert iets te verkopen of je levert informatie. Weet daarom van tevoren al waarover je belt en met welke beweegreden. Hier kan je dan aan vasthouden als je even niet meer weet waar je over moet praten.

2. Breng service

Niets zo vervelend als een telefonische verkoper die niet let op de klant maar op het halen van targets. Als je zelf een hekel aan dit soort technieken hebt, dan pas je ze zelf ook niet toe. Onthoud in je telefoongesprekken dat alles draait om het verlenen van een service, welk van de twee soorten telefoongesprekken je ook voert. Zo voelen zowel de persoon die je belt als jijzelf je beter op je gemak.

3. Wees geen robot

Met andere woorden: blijf jezelf en blijf menselijk. Je bent ook maar een persoon, gedraag je tijdens outbound telefoongesprekken dan ook niet als een machine. Durf emotie te tonen en een leuk onderonsje met je gesprekspartner te hebben, maar wel op professionele hoogte.

4. Respecteer de mening

Nee is nee. Als de persoon die je belt niet gediend is van je gesprek, probeer dan niet te lang door te gaan. Dit kan voor een vervelende sfeer zorgen en dan kunnen er weleens scheldpartijen en zelfs bedreigingen ontstaan. Weet dus wanneer het klaar is.

5. Wees op de hoogte

Je moet niet alleen weten waarom je belt, maar ook waarover. Heb altijd parate kennis bij de hand en zorg ervoor dat je vragen van de andere kant kunt beantwoorden. Onwetendheid zorgt niet voor een professionele uitstraling.

Je zou ook graag

Reacties zijn gesloten.